Najaarsrapportage 2020
portal

Wijzigingen per taakveld

Sociaal domein

3.7.1 Wijzigingen

6 Sociaal domein

Begroting voor NJR

Wijziging

Begroting na NJR

2020

2020

  N/V

2020

Lasten

172.588

6.909

  N

179.497

Baten

-47.043

-3.977

  V

-51.020

Saldo van baten en lasten

125.545

2.932

  N

128.477

Bedragen x 1.000 euro

6 Sociaal domein

Taakveld

2020

2021

2022

2023

LASTEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1. Vaststellen subsidies 2017 en 2018

6.1/6.3

-113

V

0

N

0

N

0

N

2. Professionaliseren accountmanagement

6.5

-450

V

0

N

0

N

0

N

3. Meicirculaire 2020 gemeentefonds

6

1.785

N

1.277

N

1.172

N

1.247

N

4. Overige mutaties

-15

V

-15

V

-15

V

-15

V

Diverse bijstellingen

5. Coronacrisis - overbrugging zelfstandigen

6.3

4.007

N

6. Project Inburgeringswet

6.5

303

N

7. Project pilot veranderopgave inburgering

6.5

175

N

8. Invulling bedrijfsvoeringstaakstelling

6.3 / 6.5

-160

V

-180

V

-180

V

-180

V

9. Wmo

6.71/6.81

-1.440

V

10. Jeugd

6.72/6.82

1.400

N

11. Beschermd wonen -meicirculaire 2020

6.81

517

N

12. Beschermd wonen - personeelslasten

6.81

-501

V

13. Coronacrisis - continüiteitsbijdrage aanbieders

6

1.400

N

Totaal mutaties lasten

6.909

N

1.082

N

978

N

1.053

N

BATEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

N.v.t.

Diverse bijstellingen

5. Coronacrisis - overbrugging zelfstandigen

6.3

-4.007

V

9. Coronacrisis - overbrugging zelfstandigen

6.71

30

N

Totaal mutaties baten

-3.977

V

0

N

0

N

0

N

Bedragen x 1.000 euro

Toelichting wijziging

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1.    Vaststelling subsidies 2017 en 2018 (BW-7788 )

De subsidieverlening 2017 en 2018 van diverse instellingen zijn vastgesteld. De terug te vorderen bedragen worden gestort in de algemene reserve.

2.   Professionaliseren accountmanagement (BW-7530 )

Voor het professionaliseren van het accountmanagement wordt voor de periode 2020 - 2022 450.000 euro beschikbaar gesteld uit het programmabudget Economie en Participatie. Hiertoe is op hoofdtaakveld 3 Economie een meerjarig incidenteel project ingesteld van 450.000 euro.

3.    Meicirculaire 2020 gemeentefonds

De meicirculaire 2020 is verwerkt in de begroting. Voor hoofdtaakveld 6 Sociaal Domein is er afgerond 1,8 miljoen euro meer beschikbaar. Met dit bedrag wordt de begroting verhoogd.

Diverse bijstellingen

5.   Coronacrisis - overbrugging zelfstandigen (BW-7768 )

Vanuit het Rijk ontvangt de gemeente middelen voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO). De regeling heeft tot doel zelfstandigen tijdelijk in hun levensonderhoud te voorzien en een lening te verstrekken voor bedrijfskapitaal om hiermee hun bedrijf tijdens de coronacrisis in stand te kunnen houden. Bij de voorjaarsrapportage 2020 waren al twee voorschotten voor in totaal 4,4 miljoen euro verstrekt. Inmiddels zijn nog drie voorschotten verstrekt voor in totaal 4 miljoen euro. Deze bedragen worden conform ons besluit beschikbaar gesteld aan de gemeente Hengelo die de uitvoering van de TOZO in deze regio coördineert.

6.    Project Inburgeringswet

De nieuwe Wet Inburgering is met een halfjaar uitgesteld en treedt per 1 juli 2021 in werking. Via de meicirculaire 2019 en 2020 van het gemeentefonds hebben wij middelen ontvangen voor de invoering van deze nieuwe wet. Voor de gemeente Almelo gaat het om een bedrag van in totaal 473.000 euro, waarvan 170.000 euro al via de slotrapportage 2019 was overgeheveld naar de begroting 2020. Voor de inzet van deze middelen wordt een meerjarig incidenteel project ingesteld. Hiertoe wordt in 2020 zowel 473.000 euro gestort als onttrokken aan de reserve overlopende werken.
In 2020/2021 zal dit bedrag besteed worden aan de opzet van een nieuwe organisatiestructuur en de inzet van externe partijen om te kunnen voldoen aan de nieuwe taken per 1 juli 2021.

7.    Project pilot veranderopgave inburgering (BW-7500 )

In de meicirculaire 2020 hebben we 175.000 euro ontvangen voor het pilotprogramma Veranderopgave inburgering. Het ministerie van SZW initieert in aanloop naar het nieuwe inburgeringsstelsel een pilotprogramma om lessen op te halen voor de verdere inrichting van een adaptief inburgeringsstelsel en gemeenten voor te bereiden op de implementatie van de nieuwe wet. De looptijd van de pilot is verlengd vanwege de coronacrisis tot halverwege 2021. Voor de inzet van deze middelen wordt een meerjarig incidenteel project ingesteld. Hiertoe wordt in 2020 zowel 175.000 euro gestort als onttrokken aan de reserve overlopende werken.

8.   Invulling bedrijfsvoeringstaakstelling

De personele bedrijfsvoeringstaakstelling wordt structureel ingevuld door een aantal inhuurbudgetten op hoofdtaakveld 0 Bestuur en ondersteuning en 6 Sociaal domein te verlagen.

9.   Wmo

Door de coronacrisis wordt sinds medio maart vooral minder zorg geleverd op de zorgsoorten Ondersteuning Maatschappelijke Deelname (OMD). Deze zorgsoort (dagbesteding) is vrijwel stil komen te liggen sinds de corona-uitbraak. Bij OMD verwachten wij 1,25 miljoen euro minder uit te geven. Bij Huishoudelijke Ondersteuning (HO) zien we ook minder uitgaven dan begroot (400.000 euro minder). De prognose is gebaseerd op blijvend lagere uitgaven als gevolg van de coronacrisis gedurende het jaar 2020, maar het verloop van de coronacrisis is nog erg onzeker. Omdat het Rijk een zeer dringend beroep heeft gedaan op gemeenten om hun aanbieders financiële zekerheid en ruimte te bieden heeft dit tot gevolg dat de continuïteitsbijdrage aan aanbieders daardoor naar verwachting zal oplopen tot 1,4 miljoen euro (zie punt 13).
Bij Ondersteuning Zelfstandig Leven (OZL) voorzien wij een toename van de zorglasten met 320.000 euro. Bij deze zorgsoort (individuele begeleiding) is in veel mindere mate sprake van een corona-effect.

10.   Jeugd

Het corona-effect is bij jeugdzorg ook zichtbaar, maar vooral bij lichtere ambulante jeugdhulp (met name OMD/OZL). Dit leidt tot een voordeel van circa 1 miljoen euro.

Tegelijkertijd zien we ook een verschuiving naar complexere en zwaardere vormen van jeugdzorg. We verwachten dat de zorgkosten van behandeling en verblijf 2,4 miljoen euro hoger zullen zijn dan begroot. Per saldo wordt de begroting bij jeugd 1,4 miljoen euro naar boven bijgesteld. Dit komt overeen met het regionale en landelijke beeld.

11.    Beschermd wonen - meicirculaire 2020

In de meicirculaire 2020 van het gemeentefonds was een bedrag gereserveerd voor beschermd wonen. Dit bedrag stond gereserveerd op hoofdtaakveld 0 Bestuur en ondersteuning en wordt in deze najaarsrapportage toegevoegd aan het budget van beschermd wonen. De mutatie is daarmee per saldo neutraal.

12.   Beschermd wonen - personeelslasten

Conform de regionale afspraken mag de gemeente Almelo een deel van de personeelslasten dekken uit de budgetten voor beschermd wonen. Dit resulteert in een voordeel op de algemene middelen.

13.    Coronacrisis - continuïteitsbijdrage aanbieders

Het Rijk heeft in afstemming met de VNG een zeer dringend beroep gedaan op gemeenten om hun aanbieders financiële zekerheid en ruimte te bieden.
Door vraaguitval of verminderde inzetbaarheid van personeel (door verhoogd ziekteverzuim) kon de omvang van zorg en ondersteuning tijdelijk feitelijk afwijken van de normale situatie. Gemeenten zijn daarbij dringend verzocht de omzet onverminderd (100%) door te betalen ook in geval er sprake is van vraaguitval. Het doel daarvan was acute liquiditeitsproblemen bij aanbieders te voorkomen en behoud van werkgelegenheid in de zorg en ondersteuning te garanderen. Hiervoor is geen extra geld van het Rijk naar gemeenten gegaan. De continuïteitsbijdrage 2020 prognosticeren we op 1,4 miljoen euro.

Deze pagina is gebouwd op 12/21/2020 11:04:06 met de export van 11/16/2020 11:07:55