1.1 Inleiding en samenvatting
Met deze najaarsrapportage informeert het college de raad over de uitvoering van de programmabegroting 2020 en hoe de gemeente er financieel voor staat. Deze rapportage gaat over de eerste 8 maanden van het jaar met een doorkijk naar het einde van het jaar en biedt de mogelijkheid bij te sturen.
SAMENVATTING
Financiële mutaties najaarsrapportage 2020
De begroting 2020 wordt in deze najaarsrapportage 1,99 miljoen euro nadelig bijgesteld. Dit bestaat uit een voordeel van 96.000 euro op het onderdeel verzamelbesluit/financiële rechtmatigheid (meicirculaire 2020 gemeentefonds) en een nadeel van 2,08 miljoen op het onderdeel financiële bijstelling.
Deze financiële bijstelling is opgebouwd uit een structureel voordeel van 204.000 euro en een incidenteel nadeel van 2,29 miljoen euro.
Belangrijkste financiële bijstellingen
Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste bijstellingen met een effect op het begrotingssaldo. We geven daarbij aan of de wijziging structureel of incidenteel van aard is.
Voordelen
- OZB - niet woningen (600.000/650.000 euro structureel)
- Wmo (1,41 miljoen euro incidenteel)
Nadelen
- Coronacrisis - opgelegde continuïteitsbijdrage zorgaanbieders (1,40 miljoen euro incidenteel)
- Jeugd (1,40 miljoen euro incidenteel)
- Coronacrisis - opbrengst parkeren (355.000 euro incidenteel)
- Afschrijvingslasten panden in verhuurde status (306.000 euro structureel)
Begrotingssaldo 2020
Het begrotingssaldo 2020 na vaststelling van de najaarsrapportage komt uit op 6,51 miljoen euro nadelig.
Coronacrisis
Effect op de gemeentefinanciën
In deze najaarsrapportage wordt de begroting bijna 1,8 miljoen euro nadelig bijgesteld door de effecten van de coronacrisis. We zien lagere parkeeropbrengsten (355.000 euro) en extra uitgaven voor de door het Rijk opgelegde continuïteitsbijdrage aan zorgaanbieders van 1,40 miljoen euro.
Compensatie door het Rijk
De raad is geïnformeerd (RAAD-6179 ) over een eerste compensatiepakket van het Rijk van 2,3 miljoen euro. Dit pakket is niet financieel vertaald in deze najaarsrapportage omdat de compensatie formeel door het Rijk bij de septembercirculaire van het gemeentefonds beschikbaar wordt gesteld.
Eind augustus heeft het Rijk een aanvullend compensatiepakket bekend gemaakt, met daarin onder andere het incidenteel schrappen van de opschalingskorting en compensatie voor extra uitgaven voor handhaving en toezicht.
Leeswijzer
In hoofdstuk 2 geven we inzicht in het verloop van het begrotingssaldo. Het startpunt is het begrotingssaldo uit de programmabegroting 2020. We zetten op een rij welke besluiten en mutaties met financiële gevolgen er voorafgaand aan deze najaarsrapportage zijn geweest. Ook geven we een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen in deze najaarsrapportage en presenteren we een actueel begrotingssaldo.
In hoofdstuk 3 gaan we per hoofdtaakveld dieper in op de financiële mutaties. We maken daarbij onderscheid tussen de verzamel- en rechtmatigheidsbesluiten en overige bijstellingen van de begroting.
In hoofdstuk 4 wordt gerapporteerd over de stand van zaken van de investeringskredieten. De basis hiervoor is het bijgestelde Meerjaren investeringsplan (MIP) uit de voorjaarsrapportage 2020.
De taakstellingen uit de programmabegroting 2020 worden besproken in hoofdstuk 5.
Tot slot presenteren we in hoofdstuk 6 een tussenstand van de grondexploitaties.
Tabel notatie
In de tabellen die we in deze nota presenteren staan positieve bedragen voor lasten en/of nadelen en negatieve bedragen voor baten en/of voordelen. Wanneer bij een wijziging bij alle jaarschijven een bedrag staat dan is de wijziging structureel van aard.
Voor de volledigheid merken we op dat in de tabellen cijfers zijn opgenomen die afgerond zijn op duizendtallen. Hierdoor kan het voorkomen dat er bij (totaal)tellingen kleine afrondingsverschillen ontstaan.